Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Khamis, 21 Mei 2009

[Tokoh] The great Muslim warrior :Salahuddin Al-Ayyubi




Salahudin - Penakluk Jerusalem

Alhamdullilah..semalam diri ini berkesempatan menghabiskan sebuah novel sejarah Islam yang bertajuk Salahudin - Penakluk Jerusalem karya Abdul Latip Talip.  Buku itu yang menceritaka sejarah diri Pahlawan Islam terbilang Salahudin Al-Ayubi sejak dari kecil sehingga beliau menakluk Jerusalem.

Beliau yang dididik dengan ilmu agama dan peperangan sejak dari kecil lagi oleh bapanya dan bapa saudaranya. Kemudian beliau diarah berkhidmat di Mesir sehingga beliau dilantik menjadi Perdana Menteri Mesir.

Semenjak tu beliau tidak lagi berminat pada dunia tetapi pada jihad dan menegakkan kalimah Allah serta berniat membebaskan Baitul Maqdis. Dengan kebijaksaan dan keberanian beliau menguasai sedikit demi sedikit kawasan di sekitar Batul Maqdis. Beliau menggunakan teknik peperangan yang Baginda Rasulullah pernah amalkan. Beliau juga turut mengalami perbagai rintangan dan cubaan dalam berjihad.

Bila mana diri ini membaca cerita beliau terasa betapa besarnya pengorbanan yang pernah beliau dan umat Islam terdahulu dalam menakluk Jerusalem. Ketika tentera salib menakluk jerusalem, semua penduduk Islam dibunuh dan wanita diperkosa serta dibunuh. Berbeza dengan penaklukan tentera Islam ketika memasuki Jerusalem, setitik darah pun tidak tertumpah ke tanah.

Nabi Muhamad berkata, "Barang siapa yang bercita-cita mati syahid kerana Allah, nescaya akan diletakkan oleh Allah kedudukannya di tempat para syuhada sekalipun dia mati di atas tempat tidurnya." - Muslim, Abu Daud, Tarmizi Nasai dan Ibn Majah

Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!

Sumber: www.zulluvislam.blogspot.com

Tiada ulasan: